Timočka Timočka
Početna / Video / „Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju
Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

„Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

Iz navedenog se može zaključiti da je od velike važnosti da se prilikom prvih kontakata sa vožnjom, mladi vozači nauče da su nasilnička vožnja i bes, odnosno agresivno ponašanje, nešto čemu nema mesta u bezbednom i normalnom učestvovanju u saobraćaju.

Vozač sa probnom vozačkom ne sme da vozi auto sa motorom jačim od 80 kW ili 109 KS. Međutim, postoji izuzetak. Sme da vozi snažniji automobil samo pod nadzorom člana porodice, koji se nalazi u tom vozilu i koji ima važeću vozačku dozvolu za “B” kategoriju u trajanju od najmanje 5 godina. Kazna za nepoštovanje ove zabrane iznosi 20.000 do 40.000 dinara ili zatvor do 30 dana.

Nasuprot agresivnoj vožnji stoji defanzivna vožnja. Defanzivan vozač se aktivno prilagođava situaciji u saobraćaju i njegovo samoodricanje od nekog prava u datoj kritičnoj situaciji je svesno. Ovakvo ponašanje sebi može dozvoliti samo sigurna i stabilna ličnost.

Defanzivna vožnja svoju filozofiju bazira na 3 osnovna načela – principa:

  1. ZABRANJENO – NIKAD!
  2. OBAVEZNO – UVEK!
  3. PONEKAD NI ONO ŠTO JE DOZVOLJENO!

Više o načelu defanzivne vožnje pročitajte na ovom linku.

Početnici koji su vozačku dozvolu stekli pre svoje 18. godine:

  • Ne smeju da voze bez nadzora osobe koja ima dozvolu najmanje 5 godina. To znači da sve dok ne napune 18. godina, sa njima u automobilu mora da bude neko ko ima vozačku dozvolu “B” kategorije minimum 5 godina (ne mora da bude član porodice).
    Kazna za nepoštovanje ove zabrane iznosi 20.000 do 40.000 din ili zatvor do 30 dana, 6 kaznenih poena i zabrana od najmanje 3 meseca.
  • Ne smeju u kolima da prevoze više od tri osobe, uključujući i osobu koja vrši nadzor. Dok punoletni vozači sa probnom vozačkom dozvolom smeju da voze onoliko putnika za koliko je automobil registrovan.

Lice koje vrši nadzor nad maloletnim vozačem dužno je da se stara da vozač vozilom upravlja na bezbedan način i u skladu sa propisima. Ukoliko to ne učini, preti mu kazna od 10.000 do 20.000 din.

Mi se u Srbiji generalno bavimo samo posledicama saobraćajnih nezoda, umesto da se bavimo uzrocima i prevencijom. Nema sistemskog pristupa niti kontinuiteta u radu, i sve nam se svodi na represivne mere saobraćajne policije (kontrole vezivanja pojasa, alkoholisanosti vozača, brzine kretanja…). Dok bi znatno bolje rezultate postigli kombinovanjem preventivnih i represivnih mera.

Da ne postoji sistemski pristup i da lokalne samouprave ne rešavaju probleme koji se tiču bezbednosti saobraćaja govore i poražavajući rezultati nacionalne strategije za bezbednost saobraćaja. Naime, nije ispunjen ni jedan zacrtani cilj nacionalne strategije!

Više o poražavajućim rezultatima nacionalne strategije pročitajte na ovom linku.

Prema istraživanjima koja se sprovode u zemljama EU u promeni ponašanja leži najveći potencijal uticaja na bezbednost saobraćaja. Ovaj potencijal se procenjuje na 20 odsto do 40 odsto, ali u našim uslovima on je još veći.

Potrebno nam je unapređenje saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja od predškolskih do visokoškolskih ustanova. Pored ustanova obrazovanja u vidu prevencije veliku ulogu imaju i auto-škole koje bi svakako trebale da svoju obuku podignu na znatno viši nivo i da buduće vozače obuče za bezbedno učestvovanje u saobraćaju skreću ći im pažnju na sve moguće rizike u saobraćaju i posledice nepoštovanja saobraćajnih propisa.

Više o saobraćajnom vaspitanju i obrazovanju pročitajte na ovom linku.

Više o porastu broja povređene i smrtno stradale dece u saobraćaju i o odgovornosti za te nezgode pročitajte na ovom linku.

Sa druge strane problem je ne samo u nedostatku obrazovanja već i u takozvanoj saobraćajnoj kulturi, toleranciji, razumevanju, uvažavanju, koja baš i nije odlika prosečnog srpskog vozača. Kulturan učesnik u saobraćaju odlikuje se smirenošću, poštovanjem saobraćajnih pravila i propisa i lično je odgovoran za sve svoje postupke tokom upravljanja motornim vozilom.

Ovakvo ponašanje vozača jeste prava odlika defanzivne vožnje. Treba naglasiti da kulturan vozač pažljivo razmatra sve okolnosti koje se događaju u saobraćaju, izuzetno je oprezan i nije sklon preduzimanju nepromišljenih poteza i odluka. Možemo slobodno reći da saobraćajnu kulturu karakteriše individualnost, razvojnost, pravičnost, odgovornost, humanost…

Više o saobraćajnoj (ne)kulturi pročitajte na ovom linku.

I mediji su svakako jedan od subjekata koji značajno može doprineti unapređenju bezbednosti saobraćaja. Poslednja istraživanja pokazuju da je digitalni marketing nadmašio po dostupnosti ostale vrste marketinga, tako da se “digitalnim pristupom” i u oblasti društvenog marketinga u koji se svrstavaju i aktivnosti vezane za unapređenje bezbednosti saobraćaja, mogu postići vrhunski rezultati.

Takođe bi trebalo medijski promovisati savremeni koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Umesto samo pravne odgovornosti, neophodno je pričati o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti! Umesto samo priče o odgovornosti učesnika nezgode, trebalo bi više pričati o odgovornosti kreatora sistema!

U čemu je problem da se na televizijama sa nacionalnom frekvencijom puštaju edukativni video materijali prikazani u ovom tekstu jer je i to jedan on načina kako treba preventivno delovati. Samo pitanje je koliko vlasnike i urednike tih medijskih kuća ovako nešto zanima.

U budućnosti suočavaćemo se sa činjenicom da će čovek uvek praviti greške u saobraćaju. Zato je potrebno projektovati sistem koji će greške ispravljati. Uspeh u bezbednosti saobraćaja će zavisiti od toga koliko će društvo biti spremno da proširi krug odgovornih za saobraćajne nezgode.

Literatura
1. Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti u periodu od 2014. do 2018. god. za opštinu Negotin, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije.
2. Pregledni izveštaj, Bezbednost mladih učesnika u saobraćaju (15 do 30 godina starosti), Agencija za bezbednost saobraćaja, maj 2019. god.
3. Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik Republike Srbije”, br. 41 od 2. juna 2009, 53 od 29. jula 2010, 101 od 30. decembra 2011, 32 od 8. aprila 2013 – US, 55 od 23. maja 2014, 96 od 26. novembra 2015 – dr. zakon, 9 od 5. februara 2016 – US, 24 od 26. marta 2018).

Možda će Vas zanimati

Obrazovni kanal „e-učim” o drumskom saobraćaju

Obrazovni kanal „e-učim” o drumskom saobraćaju

U ovom članku vam predstavljamo obrazovni YouTube kanal „e-učim” namenjen učenju u području rada drumski …

Rajačka narodna škola zdravlja: Promiskuitet — COVID-19

Rajačka narodna škola zdravlja: Promiskuitet u kovid krizi i zaštita porodice od infekcije korona virusima

Dođe na red da se ispriča priča o promiskuitetu i virusu COVID-19.Promiskuitet je pojava čestog …

Pretplatite se
Obavesti o
guest
1 Komentar
stariji
noviji najviše rangiran
Ugrađene povratne informacije
Pogledajte sve komentare
Voja

Sjajna analiza.

1
0
Voleli bismo da čujemo Vaše mišljenje, ostavite komentarx
()
x

Pin It on Pinterest

Odabir pisma

Ćirilica Latinica