Timočka Timočka
Početna / Video / „Sigurne staze”: Raste broj poginule i povređene dece u saobraćaju
Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Raste broj poginule i povređene dece u saobraćaju

„Sigurne staze”: Raste broj poginule i povređene dece u saobraćaju

Iako je o ovoj temi dosta pisano, svakako nije beznačajna, i o njoj treba stalno govoriti i pisati. Polazim od zadate činjenice da se uređenost i veličina jedne zajednice ogleda u njenom odnosu prema najslabijima, a deca su svakako najslabiji i najranjiviji članovi društva.

Poboljšanje bezbednosti dece prepoznato je kao jedan od strateških ciljeva Republike Srbije. Tokom 2015. godine, Republika Srbija je donela važan dokument „Strategija bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije za period od 2015. do 2020. godine” koji ima za cilj da unapredi bezbednost saobraćaja i spreči stradanje u saobraćaju.
Strategijom su definisani sledeći ciljevi po pitanju bezbednosti dece:

  • Da u saobraćaju nema poginule dece od 2020. godine.
  • Da se broj teško povređene dece u 2020. godini prepolovi, u odnosu na 2011. godinu.
  • Da se prepolove ukupni, godišnji društveno-ekonomski troškovi saobraćajnih nezgoda u 2020. godini, u odnosu na 2011. godinu.

Naravno, ovim ciljevima se nema šta zameriti ali povod za pisanje ovog teksta su poražavajući rezultati nacionalne strategije za bezbednost saobraćaja.
Više o poražavajućim rezultatima nacionalne strategije pogledajte na sledećem linku.

Kako je izloženo u zaključcima 15. Međunarodne konferencije „Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici”, ono što je poražavajuće je što Srbija nije dostigla nijedan zacrtani cilj iz nacionalne strategije bezbednosti saobraćaja 2015–2020. U periodu od 2015. do 2019. godine znatno više ljudi je nastradalo u saobraćajnim nezgodama, nego što je to bilo predviđeno strategijom bezbednosti saobraćaja, i to je bilo:

  • 288 više poginulih lica,
  • 925 više teško povređenih lica i
  • oko 15.000 više lakše povređenih lica, u odnosu na strategijom definisane ciljeve!
  • Ovo povećanje broja nastradalih, prema evropskom modelu za izračunavanje ukupnih ekonomskih posledica saobraćajnih nezgoda, koštalo je naše društvo oko 1,6 miliardi evra više nego što je bilo određeno kao prelazni cilj u strategiji bezbednosti saobraćaja.

Posebno su loši i neprihvatljivi rezultati u pogledu stradanja dece u saobraćaju. Umesto proklamovanog smanjenja stradanja dece i eliminisanja smrtnog stradanja dece, došlo je do povećanja broja poginule i povređene dece u saobraćaju!

Saobraćajne nezgode u kojima stradaju deca jedan su od najvećih izazova sa kojima se danas suočavaju sve zemlje sveta. Zabrinjavajući je podatak da povrede nastale u saobraćajnim nezgodama čine jedan od pet najčešćih uzroka smrtnog stradanja dece u svetu danas. Naime, na svaka četiri minuta na putevima širom sveta jedno dete izgubi život!

U Republici Srbiji je u periodu od 2016. do 2018. godine 41 dete smrtno nastradalo, dok je 4.604 zadobilo teže ili lakše telesne povrede. Posmatrano po svojstvima učešća u saobraćaju, deca putnici čine 54%, deca pešaci 39%, a deca biciklisti 7% od ukupnog broja poginule dece. Kod povređene dece, putnici čine 54%, pešaci 33%, biciklisti 12%, a vozači motornog vozila 1% od ukupnog broja povređene dece.

Tekst o bezbednosti dece u saobraćaju na teritoriji grada Zaječara možete pročitati na ovom linku.

Kao što možemo primetiti najveći broj dece nastrada u svojstvu putnika u vozilu, što govori i istraživanje Agencije za bezbednost saobraćaja. Naime, procenat korišćenja pojasa na prednjim sedištima u Srbiji je oko 83%, a na zadnjim svega 12%. Najviše zabrinjava podatak da svega 52% roditelja prevozi svoju decu u vozilima na zakonom propisan način.

Procene su da bi oko 70% mališana preživelo ili bi zadobilo lakše povrede da su bili adekvatno vezana u odgovarajućim auto-sedištima.

Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa i korišćenje dečijih auto-sedišta spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inženjerska mera. Vezivanje pojasa na prednjem sedištu smanjuje rizik od smrtnih povreda do 50%, a na zadnjem sedištu i do 75%.

Upozorenje: Potresan i uznemiravajući video prilog

Rezultati studije Svetske Zdravstvene Organizacije pokazuju da upotreba zaštitnih sistema u cilju zaštite odojčadi i dece smanjuje rizik smrtnog stradanja odojčadi za 70%, a dece za 50%.

Kao što sam na početku teksta naglasio da nije ispunjen ni jedan zacrtan cilja strategije, pa tako nije ostvareno planirano povećanje upotrebe sigurnosnih pojaseva, posebno su loši rezultati kod upotrebe sigurnosnih pojaseva na zadnjim sedištima. Takođe, nije dostignut planirani procenat upotrebe dečijih sedišta!

Auto-sedište, osim što mora da odgovara masi deteta, mora biti homologovano, odnosno da ispunjava bezbednosni standard. Pored toga, važno je da auto-sedište bude ispravno postavljeno u automobilu, i da dete bude ispravno vezano u njemu. Pojasevi moraju da prelaze preko ključne kosti deteta i karličnog pojasa, a nikako ne smeju prelaziti preko stomaka, niti preko glave deteta ili njegovog vrata.

Dete je dovoljno veliko za samostalno vezivanje pojasom bez korišćenja auto-sedišta kada:

  • Ima 36 kilograma ili 135 centimetara (Preporuka Svetske Zdravstvene Organizacije je 150 centimetara);
  • Može da sedi celim leđima uz naslon sedišta, sa nogama presavijenim preko ivice sedišta
  • Donji deo pojasa leži nisko preko karlice (ne preko stomaka);
  • Gornji deo pojasa leži preko sredine ramena (ne preko vrata);
  • Dete može da izdrži u ovom položaju tokom celog putovanja.

Dečija auto-sedišta se koriste da bi naše dete bilo zaštićeno u saobraćaju, a ne da ne bi platili kaznu!

Na ovom linku nalaze se video upustva kako se pravilno bira dečije auto sedište, postavlja u vozilo, kao i kako se pravilno dete postavlja u dečije auto sedište. Samo ukoliko pravilno uradite sve radnje iz video upusta, možete biti sigurni da se vaše dete prevozi bezbedno.

Besplatno možete preuzeti brošuru o dečijim auto-sedištima na ovom linku.

Kako je već obrazloženo na početku ovog teksta, deca kao ranjivi učesnici u saobraćaju zbog svojih psihofizičkih karakteristika nisu odgovorna za svoje stradanje u saobraćaju, već odgovornost pada na nas ostale učesnike u saobraćaju, roditelje, ustanove obrazovanja i vaspitanja dece, auto škole, medije i dr.

Na početku teksta sam pomenuo podatak da deca pešaci čine 39%, od ukupnog broja poginule dece. Ovde je bitno reći da putna infrastruktura i saobraćajni sistem nisu prilagođeni za naše najmlađe sugrađane. Primera radi uzeću grad Bor, mesto gde živim i radim. Pojedina gradska naselja nemaju trotoare ili pešačke staze i deca su prinuđena da se kreću kolovozom. Dok sa druge strane, gradska naselja koja imaju trotoare uglavnom su zauzeta parkiranim vozilima, te su stoga deca ponovo prinuđena da se kreću kolovozom.

U Boru ne postoje biciklističke staze/trake, zone 30, zone usporenog saobraćaja itd. U zonama škola ima po nekoliko vrsta problema od neadekvatnog obeležavanja odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom i opremom do raznih vrsta saobraćajno tehničkih, građevinskih, urbanistističkih i arhitektonskih problema. Takođe, grad nema svoju strategiju za bezbednost saobraćaja, akcioni plan, katastar saobraćajne signalizacije itd. Tragično je što Bor nije usamljen po ovom pitanju, već većina lokalnih samouprave se nalazi u istom stanju, što je moramo priznati poražavajuće.

Tekst o bezbednosti pešaka u saobraćaju na teritoriji grada Zaječara možete pročitati na ovom linku.

Možda će Vas zanimati

Grad Zaječar — Opština

GU Zaječar: Obaveštenje povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i sanacije ulegnuća mosta na Crnom Timoku

Gradska uprava grada Zaječara uputila je obaveštenje svim građanima Zaječara povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i …

Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

„Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

U periodu od 1981. do 2018. god. u Republici Srbiji, u saobraćajnim nezgodama život je …

Pretplatite se
Obavesti o
guest
0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledajte sve komentare
0
Voleli bismo da čujemo Vaše mišljenje, ostavite komentarx
()
x

Pin It on Pinterest

Odabir pisma

Ćirilica Latinica