Главни разлози најтежих страдања у саобраћају досад су били брзина, алкохол, и некоришћење појаса, а уназад неколико година уочена је нова пошаст на путевима, наиме истраживања сугеришу да је 25% од свих саобраћајних незгода повезано са дистракцијом (поремећај пажње) због коришћења мобилног телефона.
Добијени подаци указују на чињеницу да су возачи који користе мобилне телефоне у процесу вожње четири пута више изложени ризику од незгода у односу на возаче који их не користе.
Употребом телефона (разговор, читање и слање порука, читање вести, ажурирање статуса, лајковање, тражење телефона по џеповима и торби итд.) пажња возача се преусмерава са саобраћајне ситуације, а време потребно да возач реагује на одређене ситуације у саобраћају је повећано. Осим што реагују спорије, возачи који користе телефон током вожње не запажају велики број детаља и ситуација из окружења, док се мождана активност при вожњи аутомобила смањује за чак 37% при слушању гласа који допире из мобилног телефона, што све заједно за последицу има настанак саобраћајне незгоде.
Разговор мобилним телефоном, по неким истраживањима, одвлачи пажњу од управљања возилом од 1 до 2 секунде, а то у пракси значи да при брзини од 50 km/h за само две секунде пређете чак 28 метара. А најмање две секунде вам је потребно да видите на екрану телефона ко вас зове или ко вам је послао поруку. Дакле, 28 метара ћете возити практично на слепо и то само да бисте бацили поглед на телефон, а у тих 28 метара може да закочи ауто испред вас, да ступи пешак на коловоз, да се промени боја на семафору итд. Такође, ако се крећемо 60 km/h, одвлачењем пажње од пола секунде наш аутомобиле пређе 8 метара, а то је дужина два пешачка прелаза. У том случају поглед на мобилни телефон може да усмрти пешака!
Од разговора мобилним телефоном током вожње опасније је ако се телефон користи за читање и слање СМС порука, читање вести, лајковање, и постављањем статуса на друштвеним мрежама. Осим заузетости једне руке, сада више ни поглед возача није усмерен на пут, па је могућност да дође до незгоде још већа.
Према истраживањима, разговор телефоном током вожње повећава ризик од настанка незгоде четири, а писање и читање СМС порука чак осам пута.
Занимљив податак је да вас сликање селфија током вожње омета на 14 секунди, а проверавање друштвених мрежа може вас омести на пуних 20 секунди! Ако се крећемо брзином од 50 km/h, за једну секунду прелазимо 14 метара, ако нам је пажња током вожње усмерена на проверање друштвених мрежа, у најбољем случају ћемо прећи 300 метара на слепо.
На крају да резимирамо. Употреба мобилног телефона током вожње за последицу има: дуже време реакције за препознавање и реаговање на неочекиване догађаје, смањену способност одржавања правилног положаја возила у саобраћајној траци, управљање возила неприлагођеном брзином, сужено видно поље (возачи занемарују периферни вид и осматрање ретровизора), изостанак реаговања на саобраћајну сигнализацију, држање краћег одстојања, повећани стрес и ментално оптерећење.
Сви смо ми учесници у саобраћају и требамо се понашати на такав начин да не угрожавамо властиту безбедност и безбедност других учесника у саобраћају. Свако од нас може бити пешак којег возач не види јер чита вести преко телефона. Свако од нас може бити бициклиста који страда јер возач који лајкује неки статус касни у реаговању на саобраћајну ситуацију. А сасвим је сигурно да нико да нико од нас не би пристао да изгуби живот или да остане инвалид јер је неки возач одлучио да користи телефон док вози.
Захваљујемо се Мињи Николић, Милици Пантелић, Милану Радуловићу, Андреју Журжу и Павлу Милојевићу за учешће у споту.
Спот је реализован у склопу пројекта „Причајмо о безбедности да не бисмо причали о последицама”, који спроводе удружење „Сигурне стазе” и „Тебризам”.
Рад „Сигурних стаза” подржава Шведска у оквиру програма Београдске отворене школе „Млади и медији за демократски развој”.