„Сигурне стазе”: Да ли дигитални билборди и светлеће рекламе угрожавају безбедност саобраћаја?

„Сигурне стазе”: Да ли дигитални билборди и светлеће рекламе угрожавају безбедност саобраћаја?

Свакако постоји много разлога због којих возачи током вожње скрећу пажњу са саобраћајне ситуације. Поред коришћења мобилног телефона, што је и законом забрањено, поремећај пажње изазивају и рекламни панои поред пута (билборди), играње игрица, паљење цигарете, мењање песме на радију, шминкање, разговор у колима, итд.

Не постоји возач, пешак или бициклиста који се у саобраћају није сусрео са проблемом заслепљивања и ометањем пажње које долази од реклама са билборба, кладионица, продавница и сл.

У нашем Закону о безбедности саобраћаја је лепо дефинисано „На јавном путу не смеју да се постављају табле, знакови, светла, стубови или други слични предмети којима се заклања или умањује видљивост постављених саобраћајних знакова или који својим обликом, бојом, изгледом или местом постављања подражавају или личе на неки саобраћајни знак, или заслепљују учеснике у саобраћају или одвраћају њихову пажњу у мери која може бити опасна за безбедност саобраћаја”.

Добар део истраживања сугерише да је 25 одсто од свих саобраћајних незгода повезано са поремећајем пажње возача. Студија, коју су у Шведској спровели истраживачи из Шведског националног института за истраживање путева и транспорта (Swedish National Road and Transport Research Institute), су закључили да „возачи задржавају поглед на дигиталне билборде знатно дуже него на друге знакове на истој деоници пута. Због тога би возачи скидали поглед са пута испред себе на дуже од две секунде”. 

Резултати појединих студија указују да 75 одсто возача примећује дигиталне билборде, док 51 одсто примећује статичне билборде.

У пракси то значи да при брзини од 50 километара на час, за само две секунде ауто пређе 28 метара. Дакле, 28 метара возач ће возити практично на слепо. У тих 28 метара може да закочи ауто испред нас, да ступи пешак на коловоз, да се промени боја на семафору и слично. Такође, ако се крећемо 60 километара на час, одвлачењем пажње од пола секунде наш аутомобил пређе осам метара, а то је дужина два пешачка прелаза.

Поред одвлачења пажње, боје на билборду или примера ради на кладионицама, могу да преваре учеснике у саобраћају и доведу у заблуду. Поготово ако се билборди или кладионице налазе у близини раскрснице и ако се са њих емитује зелена, жута, црвена и наранџаста боја.

На горе наведено указују и стручњаци из Националне управе за безбедност саобраћаја на ауто-путевима (National Highway Traffic Safety Administration, USA), да чак и ометање пажње возача на две секунде може довести до значајног повећања ризика од настанка саобраћајне незгоде.

Резултати студије Националног центра за продуктивност и управљање транспортним системима (The National Centre for Transportation Systems Productivity and Management), указују да је 80 одсто незгода и 65 одсто инцидентних ситуација узроковано ометањем пажње возача до три секунде.

Ако знамо да се опасне и ризичне ситуације најчешће стварају испред раскрсница или пешачких прелаза, као и на местима где имамо веће присуство рањивих учесника у саобраћају (деца, пешаци, бициклисти, особе са инвалидитетом и тако даље) можемо да закључимо да и једна секунда потпуне непажње може да доведе до саобраћајне незгоде са тешким последицама.

Поремећај пажње возача током вожње за последицу има, дуже време реакције за препознавање и реаговање на неочекиване догађаје, смањену способност одржавања правилног положаја возила у саобраћајној траци, управљање возила неприлагођеном брзином, сужено видно поље (возачи занемарују периферни вид и осматрање ретровизора), изостанак реаговања на саобраћајну сигнализацију, држање краћег одстојања, повећани стрес и ментално оптерећење.

Иако закон каже једно, на терену имамо другу ситуацију. То нам само говори, да још увек нисмо успоставили систем безбедности саобраћаја и да наши креатори саобраћајне политике нису на висини свог задатка.