VestiDokTok: Ishrana dijabetičara, šta se preporučuje?

DokTok: Ishrana dijabetičara, šta se preporučuje?

DokTok: Ishrana dijabetičara

Jedan od osnovnih principa u lečenju obolelih od dijabetesa je primena adekvatne ishrane. Kod planiranja dijete važno je očuvati odnos između ugljenih hidrata, masti i proteina. Od ukupnog energetskog unosa ugljeni hidrati treba da čine 45–55%, masti manje od 35%, a proteini 20%. Ukoliko i sami imate ovaj problem i potrebna vam je konsultacija stručnjaka, lekari različitih specijalnosti svakodnevno su vam dostupni na DokTok platformi za besplatne zdravstvene konsultacije.

Namirnice koje su dozvoljene i koje se preporučuju kao zamena za hleb su: hleb od celog zrna, ražani ili integralni, ovsene, ječmene ili ražane pahuljice, testenina od durum testa, integralni pirinač, kačamak, krompir, sočivo i pasulj. Što se tiče povrća, preporučuje se 400–500 grama dnevno, sveže kao salata, bareno ili na pari, dok je voće dozvoljeno sve osim grožđa, smokve, šljive, banane i to takođe u količni od 500 grama dnevno podeljne u više obroka kao užina.

Mlečni proizvodi koji su dozvoljeni su obrano slatko mleko, kiselo mleko, jogurt sa 1–1,6% mlečne masti, nemasni sirevi. Od mesa se preporučuju pileće, ćureće, teleće, juneće, konjsko ili divljač, a od ribe: pastrmka, smuđ, štuka, haringa, tuna, skuša i losos. Dozvoljena su i 2–3 barena jajeta nedeljno, biljne masnoće poput suncokretovog ulja za kuvanje, maslinovog za salate i ulje koštica grožđa za kratko prženje. Preporuke su da se obroci spremaju na pari, bareno, dinstano sa dodatkom ulja na kraju, pečeno u rerni ili na električnom roštilju.

Ono što se nikako ne preporučuje su beli hleb, proizvodi od belog brašna, kao i lisnata testa. Takođe, mlečni proizvodi sa više od 2,8% mlečne masti, kajmak, pavlaka, puter, masni sirevi, kačkavalj, ali i svinjsko, pačije, guščije i ovčije meso, kao i masne ribe kao što su som i šaran. Ne preporučuju se ni svinjski suhomesnati proizvodi, pašteta, džigerica, kao ni loj, čvarci, slanina, svinjska mast i biljni margarin. Ono što svakako treba izbegavati pri pripremi obroka je prženje i pohovanje.


Piše: dr Dragana Milosavljević, specijalista interne medicine

Svi mediji koji preuzmu tekst, fotografije ili video, dužni su da navedu izvor – Timočka (timocka.rs). Ukoliko preuzimaju kompletan tekst i fotografije, veći deo teksta, ili je preneta integralna vest, u obavezi su da navedu izvor i postave link ka toj vesti.

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

Društvene mreže

24,341PratilacaLajkuj
4,207PratilacaZaprati
1,264PratilacaZaprati
222PratilacaBaci sub