Timočka Timočka
Početna / Video / „Sigurne staze”: Pešaci kao najranjivija kategorija učesnika u saobraćaju
Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Pešaci kao najranjivija kategorija učesnika u saobraćaju

„Sigurne staze”: Pešaci kao najranjivija kategorija učesnika u saobraćaju

Prema izveštajima Ujedinjenih Nacija i Svetske zdravstvene organizacije, Srbija spada u red zemalja sa visokom stopom stradanja pešaka u saobraćaju. Te ću stoga današnji tekst posvetiti pešacima i razmerama njihovog stradanja u saobraćaju. Pošto su oni jedna od najranjivih kategorija učesnika u saobraćaju, pokušaću da rasvetlim uzroke koji dovode do njihovog stradanja i da čitaocima predstavim podatke od javnog značaja.

U Preglednom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja (jul 2019) u periodu od 2014. do 2018. god. život je izgubilo 718 pešaka, dok je 14.275 pešaka pretrpelo povrede. U proseku, godišnje u Srbiji pogine oko 140 pešaka i biva povređeno oko 2.850 pešaka. Drugim rečima, u proseku, skoro svaki drugi dan jedan pešak pogine u Srbiji, i svakog dana bude povređeno oko 8 pešaka.

Svaki četvrti poginuli i svaki sedmi povređeni učesnik u saobraćajnim nezgodama bili su pešaci!

Više o bezbednosti pešaka u saobraćaju na teritoriji grada Zaječara pročitajte na sledećem linku.

Skoro polovina poginulih pešaka smrtno strada na licu mesta nastanka saobraćajne nezgode, 40% je preminulo od zadobijenih povreda u periodu do 30 dana od nastanka nezgode, dok je 13% pešaka preminulo na putu od mesta nastanka nezgode do zdravstvene ustanove.

Kada se govori o ugroženosti pešaka prema starosti, može se uočiti da su najugroženiji pešaci starosti preko 65 godina i deca do 14 godina starosti. Tragičan podatak je da je svako treće dete koje je smrtno stradalo u saobraćajnim nezgodama bilo pešak. Lica starija od 65 godina imaju preko 4 puta veću verovatnoću da smrtno stradaju u saobraćaju kao pešaci, u odnosu na ostatak populacije.

Najčešći uticajni faktori od strane vozača koji je doprineo nastanku saobraćajne nezgode sa poginulim i povređenim pešacima je preduzimanje nepromišljenih radnji i neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta.

Ne znam da li ste znali da je sudar vozila koje se kreće brzinom od 40 kilometara na čas sa pešakom ekvivalentan padu sa drugog sprata zgrade, sudar pri brzini od 60 kilometara na čas padu sa petog sprata zgrade, dok pri sudarnoj brzini od 80 kilometara na čas padu sa osmog sprata zgrade.

  • Pri brzini od 30 kilometara na čas smrtno strada 10% pešaka;
  • Pri brzini od 40 kilometara na čas smrtno strada 20% pešaka;
  • Pri brzini od 50 kilometara na čas smrtno strada 40% pešaka;
  • Pri brzini od 60 kilometara na čas smrtno strada 80% pešaka.

Najčešći uticajni faktori od strane pešaka koji su doprineli nastanku saobraćajne nezgode su neoprezno stupanje na kolovoz, a da se prethodno nije uverio da to može bezbedno da učini i uticaj tamne odeće na nastanak saobraćajne nezgode.

O greškama koje prave pešaci govore i podaci da je u svakoj četvrtoj nezgodi sa pešakom, pešak pretrčavao kolovoz! Dok kod obaranja dece pešaka ovaj procenat je znatno veći (63,5% dece je pretrčavalo!). Najveći broj oborenih pešaka (57,9%) dolazio je vozilu sa desne strane. Najveći broj nezgoda dogodio se van obeleženog pešačkog prelaza (68,7%)! Kod dece je ovaj procenat još veći (oko 80%)!

Više o stradanju dece u saobraćaju pročitajte na sledećem linku.

Svaka peta nezgoda događa se tako što pešak, van obeleženog pešačkog prelaza dolazi hodom, sa leve strane vozilu. Ukoliko bi pravilno i blagovremeno cenili opasnost, vozači bi većinu ovih nezgoda mogli da izbegnu, bez obzira na propust pešaka.

Prilikom prelaska preko kolovoza pešak ne sme da upotrebljava mobilni telefon niti da koristi slušalice na ušima. Korišćenje mobilnog telefona i slušalica se negativno odražava na bezbednost saobraćaja jer pažnja pešaka prilikom prelaska kolovoza treba biti usmerena na saobraćajnu situaciju.

Korišćenjem uređaja za komunikaciju prilikom prelaska kolovoza pešak stvara opasnu situaciju tako što: stupa na kolovoz, a da se nije uverio da prelazak kolovoza može bezbedno otpočeti i završiti i pogrešno procenjuje rastojanje i brzinu nailazećeg vozila.

Takođe, greške koji pešaci prave i koje dovode do saobraćajanih nezgoda su provlačenje između zaustavljenih i parkiranih vozila, iznenadno istrčavanje i pretrčavanje ulice, prelaženje ulice na crvenom svetlu itd.

Na narednim ilustracijama možete videti indikatore ponašanja pešaka u saobraćaju po gradovima i opštinama u Republici Srbiji. Indikatori se odnose na procenat pešaka koji kolovoz prelaze van obeleženog pešačkog prelaza, procenat pešaka kojima je pažnja ometena uređajima za komunikaciju, procenat dece pešaka koji kolovoz prelaze van pešačkog prelaza i procenat pešaka koji ulicu prelaze na crvenom svetlu na semaforu. Ovi podaci koji su predstavljeni na kartama pokazuju zapravo koliko naše lokalne samoupravo malo rade na unapređenju bezbednosti saobraćaja na svojoj teritoriji.

Iako se smatra da za pešačenje nije potrebna bilo kakva obuka, ipak postoje pravila kojih se treba pridržavati da bi se izbegle rizične situacije. Poražavajuće je da je u našoj zemlji saobraćajno vaspitanje i obrazovanje koje se sprovodi u predškolskim ustanovama i osnovnoj školi na jako niskom nivou i zavisi od malog broja pojedinaca koji se istinski trude da obuče decu za bezbedno učestvovanje u saobraćaju, dok sistemsko delovanja kroz školske programe ne postoji.

Na ovom linku možete besplatno preuzeti materijale za saobraćajno vaspitanje i obrazovanje dece.

U saobraćaju pešaci svakako moraju biti najpažljiviji prilikom prelaska ulice. Iako očekuju da će vozači zaustaviti svoje vozilo i da će propustiti pešake na pešačkom prelazu, može se desiti da vozači ne uoče pešake na vreme ili da ne budu u stanju da se blagovremeno zaustave.

U saobraćaju pešaci svakako moraju biti najpažljiviji prilikom prelaska ulice. Iako očekuju da će vozači zaustaviti svoje vozilo i da će propustiti pešake na pešačkom prelazu, može se desiti da vozači ne uoče pešake na vreme ili da ne budu u stanju da se blagovremeno zaustave.

Za kretanje i prelazak preko ulice treba koristiti trotoare i pešačke prelaze svuda gde postoje. Veoma je važno da pešaci obrate pažnju na saobraćajnu signalizaciju, kao i da budu dovoljno udaljeni od kolovoza dok se kreću ili čekaju da pređu ulicu. Kamioni i autobusi često prilikom skretanja prave veliki luk i tada jednim svojim delom mogu preći i preko trotoara. Zato je neophodno da su pešaci uvek skoncentrisani i oprezni. Uvek kada se nalaze u blizini motornih vozila pešaci moraju voditi računa o tzv. mrtvim uglovima. To su situacije u kojima vozači nisu svesni prisustva pešaka, jer nisu u mogućnosti da ih vide.

Savet za vozače kada prolaze pored zona velike atrakcije, škola, dečijih igrališta, sportskih terena, parkova, bolnica, staračkih domova, šoping molova itd. da obrate pažnju na pešake koji se nalaze na kolovozu ili stupaju na kolovoz ili iskazuju nameru da će stupiti na kolovoz. I kada vozilom prilaze pešačkom prelazu da svoju brzinu prilagode tako da u svakoj situaciji koju vide ili predvide mogu bezbedno da zaustave svoje vozilo ispred pešačkog prelaza.

Takođe, na delu puta na kome se kreću deca i na kome postoje saobraćajni znaci o učešću dece u saobraćaju, da voze sa naročitom opreznošću, tako da mogu blagovremeno da zaustave svoje vozilo. Nije redak slučaj da deca ponesena igrom, “izlete” na put za loptom, ne obraćajući dovoljno pažnje na situaciju u saobraćaju.

Možda će Vas zanimati

Grad Zaječar — Opština

GU Zaječar: Obaveštenje povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i sanacije ulegnuća mosta na Crnom Timoku

Gradska uprava grada Zaječara uputila je obaveštenje svim građanima Zaječara povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i …

Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

„Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

U periodu od 1981. do 2018. god. u Republici Srbiji, u saobraćajnim nezgodama život je …

Pretplatite se
Obavesti o
guest
1 Komentar
stariji
noviji najviše rangiran
Ugrađene povratne informacije
Pogledajte sve komentare
Voja

Svi su krivi za sve ali posto ne mozemo da menjamo narod, kao sto bi neki klub tim na draftu, dobro bi bilo da poradimo na promeni svesti pre svega nadleznih a onda i pojedinaca, pa ce evolutivno mozda nesto i da se promeni. Treba nam sto vise ovakvih strucnjaka koji ce ukazivati na to. Svaka cast za analizu.

1
0
Voleli bismo da čujemo Vaše mišljenje, ostavite komentarx
()
x

Pin It on Pinterest

Odabir pisma

Ćirilica Latinica