Timočka Timočka
Početna / Video / „Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju
Master inž. saobraćaja iz Bora Igor Velić: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

„Sigurne staze”: Mladi vozači kao rizična kategorija učesnika u saobraćaju

U periodu od 1981. do 2018. god. u Republici Srbiji, u saobraćajnim nezgodama život je izgubilo 43.000 ljudi, dok je više od 600.000 povređeno! Prosečno se na dnevnom nivou dogodi 100 saobraćajnih nezgoda u kojima 50 lica zadobije teže ili lakše povrede, dok dve osobe smrtno stradaju.

Zabrinjavajući podatak je da su od ukupnog broja povređenih i smrtno stradalih lica, čak 30% mlađi od 25 godina starosti. Prema podacima, više mladih ljudi (starosti između 15 i 30 godina) umire od posledica saobraćajnih nezgoda nego od raznih vrsta kancera, HIV-a, malarije, tuberkuloze ili drugih oblika nasilne smrti.

U proseku godišnje u Republici Srbiji pogine oko 115 i biva povređeno oko 6.300 mladih lica! Drugim rečima, svaki treći dan jedno mlado lice pogine u saobraćajnim nezgodama, i svakoga dana bude povređeno više od 15 mladih. U periodu od 2016. do 2018. god. u saobraćajnim nezgodama poginulo je ukupno 331 i povređeno 19.666 mladih!

Ovi podaci nam ukazuju da mladi predstavljaju rizičnu kategoriju učesnika u saobraćaju i da mi svakako kao društvo ne smemo da prihvatimo ljudske i materijalne gubitke u ovom obimu!

Kako bi se mogle kvalitetno planirati i preduzimati mere za unapređenje bezbednosti mladih u saobraćaju, neophodno je istražiti okolnosti i specifičnosti koje dovode do njihovog stradanja u saobraćaju.

Kako se navodi u Preglednom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja, u odnosu na svojstvo učešća u saobraćajnim nezgodama, mladi su najviše ugroženi u svojstvu vozača i putnika u putničkom vozilu i na motociklu. Od ukupnog broja poginulih motociklista, 46% su mlada lica, a od ukupnog broja poginulih putnika u putničkom vozilu, 30% su mladi, dok su 23% vozača putničkog vozila mlada lica.

Više o bezbednosti motociklista u saobraćaju pročitajte na ovom linku.

Najviše nastradalih mladih učesnika u saobraćaju je među licima iz starosne grupe od 25 do 30 godina, 43% poginulih i 42% povređenih!

Najzastupljenija grupa uticajnih faktora koja je u vezi sa nastankom saobraćajnih nezgoda sa učešćem mladih lica (period od 2016. do 2018. godine) je preduzimanje nepromišljenih radnji od strane vozača (37% nezgoda sa poginulim licima), pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju od strane vozača (19% nezgoda sa poginulim licima) i propusti vozača zbog lošeg psihofizičkog stanja, nepažnje, rasejanosti (13% nezgoda sa poginulim licima) u ovu grupu spada i vožnja pod uticajem alkohola.

Analizom povređenih i poginulih mladih lica uočeno je da se najviše saobraćajnim nezgodama dogodi subotom i nedeljom. Dok je najviše mladih lica život izgubilo u periodu od 23:00 do 04:00 časa.

Ovom prilikom bih podsetio mlade vozače sa probnom vozačkom dozvolom da im je zabranjeno upravljanje motornim vozilom u periodu od 23:00 do 06:00 časova! Kazna za nepoštovanje ove zabrane iznosi od 10.000 do 20.000 din, 6 kaznenih poena i zabrana upravljanja od najmanje tri meseca.

Više o bezbednosti mladih lica u saobraćaju nateritoriji grada Zaječara pročitajte na ovom linku.

Po mom osećanju stvari mladi ljudi u saobraćaju su u opasnosti na prvom mestu zbog neiskustva. Novi, neiskusni vozači razmišljaju o svakom potezu koji planiraju da izvedu, bilo da je u pitanju promena stepena prenosa ili bilo koja druga radnja, a gotovo uvek je neophodno po nekoliko radnji izvesti istovremeno. Tako dolazi do mentalnog opterećenja i grešaka u vožnji. Oni još uvek nisu u stanju da predvide rizične situacije, kontrolišu vozilo ili brzo donesu ključne odluke.

Takođe bih napomenuo da pored neiskustva na povećanje opasnosti od nastanka saobraćajne nezgode utiče i nedovoljno poznavanje pravila i propisa, mladi ljudi lošije procenjuju stepen rizika, precenjuju svoje sposobnosti, vole da svojim ponašanjem privuku pažnju i testiraju svoje mogućnosti.

Zbog svega gore pomenutog probna vozačka dozvola važi najmanje dve godine. Tako će oni koji polože vozački ispit sa 17 godina imati probnu dozvolu do 21 godine (4 godine), sa 18 godina do 21 godine (3 godine) i sa navršenih 19 godina ko položi vozački ispit probna vozačka će važiti dve godine.

Više o bezbednosti pešaka u saobraćaju i greškama koje dovode do njihovog stradanja pročitajte na ovom linku.

KLJUČNI FAKTORI RIZIKA KOJI DOPRINOSE STRADANJU MLADIH U SAOBRAĆAJU SU:

  1. (Ne)korišćenje sigurnosnih pojaseva

    Na početku teksta sam naveo podatak da su od ukupnog broja poginulih putnika u putničkom vozili 30% mladi. Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inženjerska mera. Vezivanje pojasa na prednjem sedištu smanjuje rizik od smrtnih povreda do 50%, a na zadnjem sedištu i do 75%.

    Više o uticaju sigurnosnih pojasa na povećanje bezbednosti putnika u vozilu možete pročitati na ovom linku.

  2. Nepropisna i neprilagođena brzina

    Delimično sam se dotakao problema brzine u svojim prethodnim kolumnama, ali svakako brzina kao glavni uzrok saobraćajne nezgode zaslužuje posebnu kolumnu u kojoj će biti obrađen odnos brzine i zaustavnog puta vozila.

    Ovom prilikom bih naglasio ograničenja koja imaju mladi vozači sa probnom vozačkom dozvolom a koja se tiču brzine.Vozač sa probnom vozačkom dozvolom ne sme da vozi brzinom većom od:
    • 110 kilometara na čas na autoputu;
    • 90 kilometara na čas na motoputu;

    Na svim ostalim putevima sa probnom vozačkom sme da se vozi samo do 90 odsto od ograničenja. To znači da ako je ograničenje:
    • 60 kilometara na čas – početnik sme da vozi do 54 kilometara na čas;
    • 50 kilometara na čas – početnik sme da vozi do 45 kilometara na čas;
    • 40 kilometara na čas – početnik sme da vozi do 36 kilometara na čas;

    Više o uticaju brzine na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na ovom linku.

  3. Konzumiranje alkohola i psihoaktivnih supstanci

    Svaka četvrta nezgoda u Republici Srbiji sa povređenim licima je povezana sa alkoholom. Vozači koji imaju više od 0.15 g/100ml alkohola u krvi imaju oko 200 puta više verovatnoće da će umreti u saobraćajnoj nezgodi nego trezni vozači!

    Vozač sa probnom vozačkom dozvolom ne sme da ima alkohol u krvi i tu nema nikakve tolerancije!

    Više o uticaju alkohola na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na ovom linku.

  4. Nepažnja u vožnji i korišćenje mobilnog telefona

    Vozači koji koriste telefon su manje sposobni da ostanu u odgovarajućoj traci, primete bilo kakvu promenu oko sebe i na nju odgovore na vreme. Ovi vozači skloniji su prekoračavanju brzine i češćem ubrzavanju i usporavanju vozila. Prema nekim istraživanjima korišćenje mobilnog telefona utiče na vozačku sposobnost kao da je vozač pod dejstvom alkohola ili droge.

    Prema istraživanjima, razgovor telefonom tokom vožnje povećava rizik od nastanka nezgode četiri, a pisanje i čitanje SMS poruka čak osam puta!

    Vozači sa probnom vozačkom dozvolom ne smeju da koriste telefon čak ni uz pomoć hands-free uređaja!

    Više o uticaju mobilnog telefona na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na ovom linku.

    Više o rastu broja saobraćajnih nezgoda izazvanih upotrebom mobilnih telefona pročitajte na ovom linku.

  5. Agresivna i nasilnička vožnja

    Rizična su sva ona ponašanja u saobraćaju kojima se dovode u opasnost zdravlje, život i ugrožavaju društvene vrednosti. Rizične situacije jesu one kojima može doći do kršenja saobraćajnih propisa i pravila, nastanka saobraćajne nezgode i eventualnog stradanja lica.

    Mladi vozači zbog neiskustva i loše procene saobraćajne situacije, i često zbog precenjivanja svojih sposobnosti radi dokazivanja i privlačenja pažnje znaju da grubo krše pravila saobraćaja i time svoj i tuđ život dovode u opasnost.

    Prema podacima Nacionalne administracije za bezbednost na putevima (NHTSA), agresivna vožnja je uzrok nastanka jedne trećine svih saobraćajnih nezgoda u Sjedinjenim Američkim Državama.

    Više o uticaju agresivne vožnje na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na ovom linku.

Možda će Vas zanimati

Grad Zaječar — Opština

GU Zaječar: Obaveštenje povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i sanacije ulegnuća mosta na Crnom Timoku

Gradska uprava grada Zaječara uputila je obaveštenje svim građanima Zaječara povodom rekonstrukcije Čupićeve ulice i …

Rajačka narodna škola zdravlja: U grožđu je snaga

Rajačka narodna škola zdravlja: U grožđu je snaga

Stiglo je grožđe. Ono što su za proleće trešnje,  to je za jesen grožđe. U …

Pretplatite se
Obavesti o
guest
1 Komentar
stariji
noviji najviše rangiran
Ugrađene povratne informacije
Pogledajte sve komentare
Voja

Sjajna analiza.

1
0
Voleli bismo da čujemo Vaše mišljenje, ostavite komentarx
()
x

Pin It on Pinterest

Odabir pisma

Ćirilica Latinica